Welkom bij
Algemene bepalingen Artikel 1 1. Op 16 december 1991 is opgericht Bridgeclub “De Overslag”. 2. Bridgeclub “De Overslag” is gevestigd in Prinsenbeek. 3. Bridgeclub “De Overslag” is aangesloten bij de Nederlandse Bridge Bond hierna genoemd de NBB.
Leden Artikel 2 De vereniging kan bestaan uit: 1. Ereleden en leden van verdienste 2. Gewone leden 3. Dubbelleden 4. Jeugdleden 5. Ondersteunende leden.
Artikel 3 1. Tot ereleden en leden van verdienste kunnen door de Algemene Vergadering op voorstel van het bestuur worden benoemd zij, die zich ten opzichte van de vereniging of het bridgespel in het algemeen, bijzonder verdienstelijk hebben gemaakt. 2. Ereleden en leden van verdienste betalen geen contributie.
Artikel 4 1. Gewone leden zijn zij, die als zodanig door het bestuur zijn aangenomen. 2. Dubbelleden zijn zij, die op dezelfde wijze zijn aangenomen als gewone leden maar ook lid zijn van een andere bij de NBB aangesloten vereniging en woonachtig zijn op het adres van een gewoon lid. Zij ontvangen slechts één exemplaar van het officiële orgaan van de NBB.
Artikel 5 1. Jeugdleden zijn zij tot de leeftijd, zoals door de NBB wordt vastgesteld. 2. Jeugdleden betalen een verminderde contributie, vast te stellen door het bestuur.
Artikel 6 1. Ondersteunende leden zijn zij, die de BC “De Overslag” met een jaarlijkse bijdrage steunen. 2. Zij zijn lid van de NBB en ontvangen het officieel orgaan. 3. De bijdrage moet minstens gelijk zijn aan de contributie van gewone leden.
Artikel 7 Bij toetreding worden nieuwe leden gewezen op de clubwebsite van de NBB (https://28008.bridge.nl/) waarop de Statuten, het Huishoudelijk Reglement en het Wedstrijdreglement te vinden zijn. Een papieren exemplaar kan eventueel bij de secretaris worden aangevraagd.
Artikel 8 Algemeen Het bestuur kan een ledenstop instellen wanneer de omstandigheden dit vragen.
Artikel 9 Beëindiging van en /of ontzetting uit het lidmaatschap 1. Wanneer het bestuur op eigen initiatief een ontzetting wil uitspreken kan het bestuur dat lid hiervan kennis geven, onder uitnodiging als lid uit te treden. Voldoet het lid hieraan niet, dan volgt ontzetting door het bestuur. 2. Het bedoelde lid heeft recht van beroep op de Algemene Vergadering. 3. Ter beslissing in zodanig beroep wordt de Algemene Vergadering zo spoedig mogelijk na het ingekomen verzoek door het bestuur bijeen geroepen. De ontzetting wordt geacht te zijn bevestigd of uitgesproken, wanneer tenminste twee-derde der uitgebrachte geldige stemmen zich daarvoor verklaart. Van de uitspraak der Algemene Vergadering wordt aan het betrokken lid onmiddellijk kennis gegeven. 4. Bij ontzetting uit het lidmaatschap vindt geen teruggave van reeds betaalde contributie of bijdrage plaats. 5. Bij beëindiging van het lidmaatschap door overlijden wordt teveel betaalde contributie gerestitueerd. 6. Opzegging van het lidmaatschap dient schriftelijk bij de secretaris te geschieden. Bij opzegging gedurende het verenigingsjaar dient in verband met afdrachten aan de NBB een opzegtermijn van 3 maanden na het kwartaal waarin de opzegging plaatsvindt in acht te worden genomen. Opzegging aan het eind van het verenigingsjaar heeft geen verdere financiële verplichtingen. 7. In bijzondere gevallen beslist het bestuur.
Bestuur Artikel 10 Verkiezing bestuursleden 1. Het bestuur bestaat uit drie leden. 2. Op de jaarlijkse Algemene Vergadering worden de bestuursleden uit de gewone, dubbelleden en jeugdleden gekozen. 3. Elk jaar treedt een van de bestuursleden af. Dit bestuurslid kan zich herkiesbaar stellen. 4. Elke verkiezing is geheel vrij. 5. Elk lid kan zich schriftelijk drie weken voor de Algemene Vergadering kandidaat stellen. 6. Deze kandidaatstelling dient door tenminste 5 leden te worden ondersteund. 7. Bij enkele kandidaatstelling wordt de kandidaat als gekozen beschouwd. 8. Het rooster van aftreden is als volgt: a. 1e jaar: secretaris b. 2e jaar: penningmeester c. 3e jaar: voorzitter.
Artikel 11 Omschrijving bestuursfuncties 1. De voorzitter leidt de vergaderingen en bijeenkomsten en vertegenwoordigt de vereniging zo daartoe aanleiding bestaat. 2. Indien de voorzitter afwezig is, wordt hij vervangen door een van de overige bestuursleden. 3. De secretaris voert namens het Bestuur de briefwisseling van de vereniging; van alle uitgaande stukken bewaart hij een afschrift. Hij beheert het archief en verricht voorts alle werkzaamheden, die volgens de gebruiken aan zijn functie verbonden zijn. 4. De penningmeester beheert de geldmiddelen van de vereniging, doet de uitgaven, die door het Bestuur zijn goedgekeurd en draagt zorg voor de financiële administratie. 5. Het bestuur wordt bij het uitvoeren van haar taken bijgestaan door de Technische commissie en de commissie Algemene zaken.
Artikel 12 Bestuursvergaderingen. 1. Zo vaak de voorzitter of tenminste twee bestuursleden dit wenselijk achten, wordt een bestuursvergadering bijeengeroepen. In ieder geval wordt binnen een maand na iedere Algemene Vergadering een bestuursvergadering gehouden. 2. Besluiten in de bestuursvergaderingen worden genomen bij meerderheid van stemmen. 3. Van de commissies voornoemd in artikel 11, lid 5, wordt tenminste 1 vertegenwoordiger uitgenodigd voor de te houden bestuursvergadering. 4. Deze vertegenwoordigers hebben een adviserende rol zonder stemrecht.
Artikel 13 Taak van het bestuur 1. Het bestuur heeft tot taak de belangen van de vereniging te behartigen overeenkomend met de Statuten en het Huishoudelijk Reglement. 2. Het bestuur is voor al zijn daden en nalatigheden verantwoording schuldig aan de Algemene Vergadering en geeft ten aanzien hiervan alle voor de Algemene Vergadering verlangde inlichtingen. 3. De voorzitter met de secretaris of penningmeester vertegenwoordigen de BC “De Overslag” in en buiten rechte. 4. Onder leiding van het bestuur worden de besluiten van de Algemene Vergadering uitgevoerd.
Vergaderingen Artikel 14 1. Alle besluiten worden genomen bij meerderheid van stemmen behoudens de uitzonderingen bedoeld in artikel 16 van de Statuten en artikel 29 van dit Huishoudelijk Reglement. 2. Stemming over personen geschiedt in gesloten briefjes en over zaken mondeling. Wanneer bij eerste stemming over personen geen volstrekte meerderheid is verkregen, vindt herstemming plaats over de twee personen die de meeste stemmen op zich verenigden. Komen ten gevolge van een gelijk aantal uitgebrachte stemmen meer dan 2 personen voor herstemming in aanmerking, dan strekt de herstemming zich uit over al deze personen. Is ook daarbij geen volstrekte meerderheid verkregen, dan beslist het lot. 3. Onder volstrekte meerderheid der stemmen wordt hier verstaan: meer dan 50% van de geldig uitgebrachte stemmen. 4. Bij staking van stemmen over zaken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. 5. In afwijking van het hiervoor gestelde kunnen beslissingen over zaken ook worden genomen bij acclamatie, wanneer geen der aanwezigen stemming verlangt.
Artikel 15 Als niet uitgebracht worden beschouwd: a. Stembriefjes in blanco en onthoudingen. b. Stembriefjes welke een persoon niet duidelijk aanwijzen. c. Stembriefjes waarop namen voorkomen, die het te kiezen aantal personen te boven gaat. d. Ondertekende stembriefjes. De beslissing, of boven vermelde gevallen zich al dan niet voordoen, berust bij het bestuur, dat van die beslissing mededeling doet aan de vergadering.
Artikel 16 1. De Algemene Vergaderingen van leden worden onderscheiden in Jaarlijkse en Buitengewone. Zij zijn toegankelijk voor alle leden. 2. Jaarlijks wordt één Algemene Vergadering gehouden en wel in de maand maart.
Artikel 17 Buitengewone Algemene Vergaderingen hebben plaats: 1. Wanneer het bestuur dit wenselijk acht. 2. Op schriftelijk verzoek van tenminste 25% van de stemgerechtigde leden aan het bestuur met opgave en toelichting van punten, welke zij wensen te doen behandelen. Het bestuur is verplicht binnen een maand aan zodanig verzoek gevolg te geven. Blijft het bestuur in gebreke dan hebben de bedoelde leden het recht zelf een Algemene Vergadering uit te schrijven.
Artikel 18 Stemmen bij volmacht is uitgesloten. Zij die aan de stemming deel wensen te nemen moeten de presentielijst tekenen.
Artikel 19 1. De Algemene Vergaderingen worden tenminste drie weken van tevoren aangekondigd. In spoedeisende gevallen kan door het bestuur van dit voorschrift worden afgeweken. 2. Leden die enig voorstel door een Algemene Vergadering wensen te doen behandelen zenden dit schriftelijk drie weken voor de vergadering in bij de secretaris. 3. Twee weken voor de vergadering moet het bestuur de kandidaatstelling, de ingekomen voorstellen van de leden, het financiële verslag en de agenda van de vergadering aan de leden bekend maken. Kandidaatstellingen en voorstellen van de leden die daarna binnen komen, zullen niet meer door het bestuur op de agenda worden geplaatst maar zullen worden behandeld in de eerstvolgende Algemene Vergadering.
Artikel 20 De gewone orde van werkzaamheden op de Jaarlijkse Algemene Vergadering is als volgt: 1. Behandeling van de notulen van de vorige vergadering. 2. Mededeling van ingekomen stukken. 3. Verslag secretaris over de werkzaamheden en toestand van de vereniging in het afgelopen jaar. 4. Rekening en verantwoording der inkomsten en uitgaven over het afgelopen jaar door de penningmeester; verslag hierover uit te brengen door een commissie van twee stemgerechtigde leden op de vorige jaarlijkse vergadering benoemd (hiervan elk jaar één lid aftredend). 5. Aanbieding van de begroting van ontvangsten en uitgaven voor het komende verenigingsjaar. 6. Mededelingen en voorstellen van het bestuur. 7. Verkiezing van leden van het bestuur. 8. Verkiezing van de leden van de onder punt 4 bedoelde commissie. 9. Rondvraag.
Artikel 21 1. Op de Algemene Vergadering wordt de contributie voor het volgende verenigingsjaar vastgesteld. 2. Voor jeugdleden is deze lager dan de contributie voor gewone leden. 3. Voor nieuwe leden is geen inschrijfgeld vereist. 4. Ondersteunende leden betalen een jaarlijkse contributie, waarvan het bedrag eveneens jaarlijks op de Algemene Vergadering wordt vastgesteld, daarbij rekening houdend met artikel 6, lid 3 van dit reglement. 5. De contributie dient door alle leden bij vooruitbetaling te worden voldaan. 6. Een lid is verplicht zijn financiële verplichtingen op de door de vereniging aangegeven datum (de vervaldatum) te voldoen. Indien het lid een maand na de vervaldatum niet geheel aan zijn financiële verplichtingen heeft voldaan, is hij vanaf die datum zonder recht van beroep uitgesloten van deelname aan de activiteiten van de vereniging totdat hij geheel aan zijn financiële verplichtingen heeft voldaan. Gedurende die periode kan het lid in de vereniging geen rechten uitoefenen en blijft hij verplicht te voldoen aan alle verplichtingen welke uit het lidmaatschap voortvloeien. 7. Bij aanvang van het lidmaatschap na 1 januari wordt de contributie naar evenredigheid vastgesteld. Nieuwe leden dienen binnen 2 maanden hun contributie te betalen. Bij in gebreke blijven daarvan zal dezelfde sanctie worden toegepast als vermeld in lid 6 van dit artikel.
Artikel 22 1. Het financieel beleid wordt gevoerd door het bestuur. 2. Het financieel beheer wordt gevoerd door de penningmeester. 3. Het bestuur is voor zijn financieel beleid verantwoording schuldig aan de Algemene Vergadering. 4. De penningmeester is voor zijn financieel beheer verantwoording schuldig aan het bestuur en aan de Algemene Vergadering. 5. De penningmeester verricht slechts uitgaven, welke zijn goedgekeurd door het bestuur (“vier ogen principe” is van toepassing). Alleen de penningmeester verricht de uitgaven en int de aan BC “De Overslag” verschuldigde bedragen. 6. Behalve aan zichzelf voor porti en soortgelijke kleine onkosten doet de penningmeester aan schuldeisers van BC “de Overslag” geen betaling, dan op grond van overlegging van een behoorlijk bewijsstuk van het verkregen recht van de schuldeiser.
Artikel 23 1. Aan het einde van ieder jaar maakt de penningmeester de exploitatierekening op. Het bestuur legt deze ter goedkeuring voor aan de Algemene Vergadering 2. Goedkeuring door de Algemene Vergadering van het financiële verslag strekt de penningmeester, het bestuur en de kascommissie tot ontlasting van het gevoerde beheer, behoudens later gebleken valsheid in geschrifte. 3. De Algemene Vergadering is bevoegd de goedkeuring over het door het bestuur gevoerde beleid, het financiële beheer door de penningmeester en het verslag van de kascommissie afzonderlijk uit te spreken.
Artikel 24 1. Leden van het bestuur hebben recht op vergoeding uit de kas voor porto, reis- en verblijfkosten en eventuele vergaderkosten in het belang van BC “De Overslag” en binnen hun bevoegdheid gemaakt 2. De tarieven voor reis- en verblijfkosten worden door het bestuur vastgesteld. 3. De declaratie moet gespecificeerd en gedateerd zijn. 4. Verenigingsleden die BC “De Overslag” in wedstrijden of op andere wijze vertegenwoordigen, komen ook voor vergoedingen, voor zover die niet door de NBB of het district gegeven worden, in aanmerking. 5. Heeft de penningmeester bezwaren tegen een ingediende declaratie en wenst de declarant deze niet te herzien, dan beslist het bestuur over de al dan niet uitbetaling.
Commissies Artikel 25 Kascommissie 1. Volgens de Statuten artikel 13, lid 4 wordt jaarlijks door de Algemene Vergadering een kascommissie benoemd, bestaande uit 2 leden, die niet tot het bestuur behoren en één plaatsvervangend lid. 2. Om de taak van de commissie te vergemakkelijken zal slechts een lid jaarlijks aftreden. 3. Namens de Algemene Vergadering oefent de kascommissie controle uit op het financiële beleid van het bestuur en op het financiële beheer van de penningmeester. Uit dien hoofde zijn alle bestuursleden verplicht aan de commissie alle gewenste inlichtingen en opgaven te verstrekken. 4. De kascommissie brengt van haar bevindingen rapport uit aan de jaarlijkse Algemene Vergadering en brengt de opmerkingen, waartoe de controle aanleiding geeft, ter kennis van het bestuur. 5. Voor het uitoefenen der controle vergadert de commissie: a. wanneer de penningmeester tussentijds ophoudt lid van het bestuur te zijn b. voor de controle van de balans en de exploitatierekening over het afgelopen jaar, voorafgaande aan de eerstvolgende Algemene Vergadering. c. zo dikwijls zij dit verder nodig oordeelt.
Artikel 26 Wedstrijdleiding De wedstrijdleiding wordt samengesteld op de eerste bestuursvergadering na de jaarlijkse Algemene Vergadering, tenzij door vertrek van 1 of meer leden een eerdere bijeenkomst noodzakelijk is.
Artikel 27 Taak van de wedstrijdleiding 1. Het organiseren of doen organiseren van clubcompetities en van andere interne wedstrijden. 2. Het optreden als wedstrijdleider of aanwijzen van een wedstrijdleider van de door BC “De Overslag” of met haar medewerking georganiseerde wedstrijden. 3. Zij dient het bestuur van advies bij het vaststellen van de teams, die BC “De Overslag” afvaardigt, hiertoe behoort het samenstellen van paren, c.q. viertallen en het aangeven van de volgorde daarvan, alsmede het aanwijzen van invallers. 4. Het bijhouden en verwerken van alle uitslagen die voor de beoordeling van de speelsterkte van viertallen, paren of individuele spelers van belang worden geacht. 5. De wedstrijdleiding adviseert het bestuur in alle aangelegenheden voor wedstrijdorganisatie en wedstrijdtechniek, voor zover zij daarmee niet krachtens het vorige lid zelf belast is. 6. Beroep tegen door het bestuur overgenomen adviezen van de wedstrijdleiding kan uitsluitend schriftelijk bij de secretaris ingediend worden. Bij weigering van een lid of leden om de door het bestuur overgenomen adviezen van de wedstrijdleiding te accepteren, c.q. op te volgen, zijn artikel 8, lid 1-d van de Statuten, alsmede artikel 9, lid 1 van dit Huishoudelijk Reglement van toepassing
Slotbepalingen Artikel 28 In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet beslist het bestuur.
Artikel 29 Het besluit tot uittreding uit de NBB kan slechts worden genomen door een Algemene Vergadering als bedoeld in artikel 9 van de Statuten of artikel 17 van dit Huishoudelijk Reglement.
Artikel 30 1. Voor wijziging van het Huishoudelijk Reglement wordt vereist, dat een meerderheid der op de Algemene Vergadering uitgebrachte stemmen de voorgestelde wijziging goedkeurt. 2. Voorstellen tot wijziging van het Huishoudelijk Reglement moeten op de agenda voor de Algemene Vergadering waarin zij worden behandeld, zijn vermeld.
Aldus vastgesteld in de Algemene Vergadering van 14 maart 2022.
Dit Huishoudelijk Reglement gaat in met onmiddellijke ingang.
Speelrooster 2024-2025
Afsluiting winterseizoen 2023-2024. Op 29 april sloten we het seizoen af met tijdens het bridgen...
Naam en zetel Artikel 1 De vereniging draagt de naam Bridgeclub "De Overslag” en is gevestigd te...